kerst

24 december 2019 - Cancún, Mexico

hey iedereen,

Fijne kerst toegewenst! ik hoop dat jullie er allemaal even veel van genieten als ik. Op dit moment zit ik bij de licht blauwe zee van cancún Mexico. Alle familie aan het bellen om ze een fijne kerst toe te wensen en misschien om mij een kleine beetje minder schuldig te voelen dat ik op dit moment op vakantie ben in plaats van tijd met familie te spenderen. In plaats van bij mijn familie te zijn zit ik hier bij de familie van mijn vriend. Lastige situatie met ouders en zijn vrienden waarvan engels niet veder gaat dan middelbare school op zijn best. Maar absoluut lieve mensen , nog nooit zo veel knuffels in mijn leven gehad. Tijdens mijn reis in Amerika merk ik dat mijn banden met familie en vrienden zo anders is alles voelt op een afstand alsof niet meer in de tv show zit maar er naar kijkt. Terwijl je opeens kerst tussen palmbomen aan het vieren bent. Het rare is de chocolade melk is het belangrijkste aspect dat hetzelfde is gebleven. Tradities zoals voor ouders 1 kado kopen in plaats van voor beide apart en denken dat het overal zo gaat (kennelijk was dat iets vreemds). Tot sinterklaas tot de oliebollen die hier niet beschikbaar zijn opeens zit je aan het strand met empanada's en taco's( voor iedereen die dacht dat taco's hard zijn het zijn eigenlijk een soort zachte kleine pannekoekjes) .Tot mensen die hier complete pepers in één keer eten ( mensen met gaten in de maag van de pepers is niet zeldzaam). Het grappige is dat er ook een Nederlander hier is en dat je dan elke keer toch weer eraan herinnerd wordt hoe wij zijn en hoe anders wij zijn. Ik dacht altijd dat Nederland een rijk land was tot ik merkte dat landen als Mexico( die in het nieuws als arm worden bestempeld) vaak meer verdienen dan wij en dan heb ik het nog geeneens over Amerika gehad. Het gevoel van beter zIjn en andere moeten helpen is in Nederland heel erg naar het hoofd gestegen. Zoals mijn huisgenoot het zegt als je ouder wordt leer je dat het maakt niet uit waar je bent overal zijn het gewoon mensen. Het land maakt niet uit ze hebben allemaal hun goede en slechte punten en overal kan je vrienden maken.  Waar ik ook heen ga volgend jaar ik hoop dat ik jullie allemaal als vrienden hou in al deze periodes in mijn leven. Ik hoop dat waar ik ook mag zijn iedereen weet dat ze langs kunnen komen en dat hoe ver weg mensen ook zijn het pad altijd wel weer samen komt( met kroketen of empanada's ).

cancun

Alvast een fijn nieuw jaar toegewenst!