een reis om niet te vergeten

23 april 2020 - Tallahassee, Florida, Verenigde Staten

hey iedereen,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie. Nog anderhalve maand en dan kom ik officieel weer terug naar huis na een lang avontuur. Ik heb ontzettend zin om iedereen weer te zien en eindelijk af te kunnen studeren. Na jaren van hard werken is het nu eindelijk zover en zullen wij met zijn alle over de finish line trekken. Hopelijk zal het voor het jaar na ons even succesvol zijn i.v.m met de COVID-19. Ik adviseer niemand op dit moment een stage in het buitenland te volgen. De angst die in Amerika heerst voor werkloosheid van Amerikanen leidt tot een zwart schaap toewijzen. Hierdoor is de sfeer benauwder dan gebruikelijk. Daarnaast hebben we het nog niet over gezondheid zorg in Amerika gesproken. Deze kansen blijven altijd later nog mogelijk voor iedereen en er is zeker geen haast om de wereld te verkennen. Australië geeft bijvoorbeeld ook een jaar werkvergunning zonder dat je bedrijf je visa hoeft te sponsoren. Europa ,engeland en australië en nieuw zeeland blijven een goede optie om te werken of eventuele latere stages is Amerika een uitstekende keus. Het is waar dat Amerika veel hoger loon heeft in nederland zou je ongeveer 30000 euro naar bachelor verdienen voor belasting in Amerika rond de 50000. Dit is voornamelijk veroorzaakt door de hoge schoolkosten waardoor 50% alleen middelbare school opleiding heeft en 30% alleen bachelor en 20% met een hogere opleiding.  In nederland heeft een overgroot gedeelte al een bachelor en loop je tegen hoge belasting aan te kijken en dit zal in elk land verschillen. Ook werkomgeving is heel anders in amerika zijn de eisen lager voor het niveau van bachelor studenten. Verdiep je hierin en ook per staat verschilt het bijvoorbeeld in amerika. California  en Florida zijn geweldig om in te wonen maar richting texas is het heel anders. Zuid- Amerika is prachtig om te wonen maar verdiend vaak weinig. Azië verdiend veel maar hoge werkdruk en in europa verschilt het zo erg dat ik mijn mening daar niet over kan uiten.   Je moet net uitvinden wat bij je past. Veel success iedereen die hier nog keuzes in moet maken.

Blijf gezond en tot over twee weken!

Ayla