volwassen worden

16 september 2019 - Tallahassee, Florida, Verenigde Staten

Het vorige appartement heeft mij het voorgeschoten geld terug gegeven en mijn oud huisgenoot is de gevangenis in gegaan. Het was een vermoeiende juridisch process maar uiteindelijk is het financieel weer een stuk rooskleuriger geworden.Op dit moment ben ik hier al een maand en ik heb al zoveel gezien. Boetiek markt, tailgates, ''downtown'', lokale restaurantjes, lid geworden van een bachata groep, voor de eerste keer in mijn leven de was gedaan, etc. Als je verhuisd is het in een keer een berg van veranderingen waarmee wordt verwacht dat jij mee kan veranderen. In je omgeving zie je mensen die mee veranderen of achterblijven. Mijn geluk was dat ik al iemand kende voordat ik naar Amerika ging en die heeft mij laten zien wat de stad nou echt te bieden heeft. Tijdens deze transitie verander je mee ondanks dat je het niet door hebt begin je ertussen te passen en merk je dat je zelf voor het american football team van de universiteit mee aan het juichen bent. Voor mij begint het als thuis te voelen en begin ik mijn eigen vrienden te hebben en je voelt je niet alleen. Ook al is dat niet het enige ding want wc's zijn overstroomd in deze twee weken constant werklui over die een bende achterlaten. Dan heb je opeens en gat in de muur waar je 5 keer achteraan moet bellen om te laten maken. Dan realiseer je dat Amerika duurder is dan dat je geanticipeerd had. Dit zijn dingen waar je niet over nadenkt als je verhuist en die je dan opeens in je eentje moet oplossen. Voor mij is verhuizen nog steeds geweldig en word je er zo volwassen en sterk door. Je leert dingen die je nooit in je eigen land had kunnen leren. Waar is thuis voor jou? Waar zie jij je eigen toekomst en wat wil je nog graag leren?  Vergeet daarbij ook school af en toe want er is meer te leren dan alleen je studie. Leren om te dansen en je best daarvoor te doen omdat iedereen haast al heel goed is en jij nog niet. Doorzetting vermogen is belangrijk niet alleen met dansen en verhuizen maar door je hele leven heen. Doorzetten geeft je mogelijkheden en geluk aan het einde omdat de beste dingen nooit makkelijk zijn. Als het makkelijk was dan zou het je geen geluk meer geven hoe comfortabel het ook lijkt.  Hopelijk is voor volgende keer mijn video af en is het niet meer zo'n gekkenhuis als deze twee weken.

Ayla